معرفی صندوق زرین آگاه

مدت زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه
معرفی صندوق زرین

به اشتراک‌گذاری پست

بازار طلا یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی ایرانیان است و معمولا افراد با هدف سرمایه‌گذاری، حفظ ارزش پول و پس انداز طلا می‌خرند. یعنی با خرید طلا علاوه بر حفظ ارزش پول در مقابل تورم، هر زمان که به آن سرمایه نیاز پیدا کنند، به راحتی می‌توانند آن را بفروشند. اما آیا به غیر از خرید فیزیکی سکه و طلا راه دیگری برای سرمایه‌گذاری در این بازار وجود دارد؟

باید گفت بله. روش نسبتا نوین سرمایه‌گذاری در طلا، صندوق‌های طلای موجود در بازار سرمایه هستند که این امکان را به سرمایه‌‌گذار می‌دهند تا بدون خرید فیزیکی سکه طلا در این فلز ارزشمند سرمایه‌گذاری کنند و از منافع آن بهره‌مند شوند. در این مقاله علاوه بر معرفی صندوق‌های طلا به بررسی ششمین صندوق طلای بازار سرمایه یعنی صندوق زرین آگاه می‌پردازیم و ویژگی‌ها و مزایای سرمایه‌گذاری در این صندوق را شرح خواهیم داد.

صندوق سرمایه‌گذاری طلا چیست؟

صندوق‌های طلا ابزاری در بازار سهام هستند که می‌توانند سرمایه‌های خرد افراد را جذب کنند و سرمایه‌گذاران به جای خرید فیزیکی طلا، از این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند. شاید عمده هدف راه اندازی صندوق‌های طلا این باشد که افراد با دارایی و پس‌انداز اندک هم بتوانند از منافع سرمایه‌گذاری در طلا بهره‌مند شوند. چرا که در این صندوق‌ها می‌توان با مبالغ بسیار کمتر از خرید یک سکه بهار آزادی سرمایه‌گذاری کرد.

هر واحد این صندوق‌ها در زمان پذیره‌نویسی ۱۰۰۰ تومان است؛ یعنی با سرمایه‌های اندک هم می‌توانید طلا بخرید، بازده متناسب با قیمت طلای فیزیکی داشته باشید و هیچ گونه نگرانی بابت امنیت نگهداری طلای‌ خود نداشته باشید.

نکته دیگر این که صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا دارای بازار ثانویه جذاب با دامنه نوسان بالا هستند. حداقل ۷۰ درصد دارایی این صندوق‌ها در گواهی سپرده کالایی سکه طلا و مابقی در اوراق مشتقه مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌شوند؛ بنابراین بازدهی صندوق‌های با پشتوانه طلا، مشابه بازدهی سکه طلا است.

حتی سرمایه‌گذارانی که هدف‌شان نگهداری طلا در بلندمدت باشد نیز می‌توانند در این صندوق‌ها وارد شوند و از منافع نوسانات بازار طلا در بلند مدت بهره‌مند شوند. گفتنی است که صندوق طلا با حضور بازارگردان فعالیت می‌کند بنابراین از نقدشوندگی بالایی برخوردار است.

معرفی و نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق زرین آگاه

صندوق طلای زرین آگاه با هدف «سرمایه‌گذاری در کالایی ارزشمند، با هر میزان سرمایه» و با شعار «هر ریالِ شما طلاست» در آذر ۱۴۰۰ پذیره‌نویسی می‌شود تا دغدغه افرادی را برطرف کند که نمی‌دانند پس‌انداز خود را که هر روز بر اثر تورم کوچکتر می‌شود در چه بازاری سرمایه‌گذاری کرده و سود کسب کنند.

گفتنی است که هدف دیگر از تاسیس این صندوق، پوشش دادن به ریسک‌های خرید طلای فیزیکی است. همان‌طور که می‌دانید خرید طلا به روش کلاسیک و سنتی معایبی دارد که مهمترین این معایب‌ ریسک حمل، نگهداری و تقلب است. این در حالی است که مبادله واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری زرین آگاه بدون تحمیل ریسک‌های نامبرده، در بستر امن بازار سرمایه و به صورت آنلاین انجام می‌شود.

صندوق طلای زرین آگاه با نماد «مثقال» از نوع صندوق‌های (ETF) یا صندوق‌های قابل معامله در بورس است. بنابراین برای خرید و فروش این صندوق داشتن کد بورسی الزامی است. در ساعات معامله بورس کالا، یعنی از ساعات ۱۲:۰۰ الی ۱۵:۰۰ با حضور در سامانه معاملاتی خود به صورت آنلاین و به سادگی می‌توانید هر تعداد واحد از صندوق مثقال را خریداری کنید یا بفروشید.

پذیره‌نویسی صندوق زرین آگاه از تاریخ ۲۷ آذرماه شروع و به مدت ۵ روز کاری ادامه خواهد داشت. شما می‌توانید با شرکت در این پذیره‌نویسی شانس برنده شدن در قرعه کشی ۷۰ سکه طلا را نیز داشته باشید. در طول پذیره‌نویسی به صورت روزانه میان شرکت‌کنندگان در پذیره‌نویسی صندوق زرین آگاه قرعه‌کشی انجام می‌شود. این قرعه‌کشی به صورت زنده در شبکه‌های اجتماعی شرکت سبدگردان آگاه و باشگاه مشتریان آگاه به نمایش در خواهد آمد. شما می‌توانید با هر ۱۰۰ هزار تومان خرید، یک امتیاز برای شرکت در  قرعه‌کشی کسب کنید.

 

نام صندوق

صندوق سرمایه‌گذاری طلای زرین آگاه با نماد “مثقال”
نماد صندوق مثقال
نوع صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر طلا
نحوه پرداخت سود افزایش قیمت واحد‌های صندوق
بازارگردان صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی آگاه
مدیر صندوق شرکت سبدگردان آگاه
متولی موسسه حسابرسی و خدمات مالی و مدیریت ایران مشهود
ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری ۱۰٫۰۰۰ ریال
عامل پذیره نویسی شرکت سبدگردان آگاه
نحوه پذیره نویسی از طریق شبکه کارگزاری بورس اوراق بهادار با استفاده از کد معاملاتی
زمان پذیره نویسی ۲۷ آذر لغایت ۱ دی ماه ۱۴۰۰
حداقل میزان سرمایه‌گذاری از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری آگاه: حداقل یک واحد معادل ۱۰۰۰ تومان
از طریق سامانه معاملاتی سایر کارگزای‌ها: ۵۰۰ هزار تومان
کارمزد کارمزد پرداختی در معاملات ثانویه واحدهای صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا
خرید : ۰/۰۰۱۱۵
فروش : ۰/۰۰۱۱۵
جمع کل : ۰/۰۰۲۳
وبسایت صندوق www.zarinagahfund.com

در ادامه به دیگر مزایای صندوق طلای زرین آگاه اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: بازدهی صندوق های سرمایه گذاری

مزایای صندوق طلای زرین آگاه نسبت به خرید فیزیکی طلا

حفظ ارزش پول در مقابل تورم، شفافیت اطلاعاتی، سرمایه‌گذاری امن ، وجود بازارگردان و نقدشوندگی بالا، بازدهی بالا و متناسب با رشد طلا و برخورداری از معافیت مالیاتی از جمله مزایای صندوق زرین آگاه است اما مزایای دیگر این صندوق عبارتند از :

۱- رفع مشکل نگهداری فیزیکی طلا و سکه

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم با خرید صندوق طلا دیگر با مشکلاتی چون حمل، نگهداری و احتمال کلاهبرداری، سرقت و تقلب رو به رو نخواهید شد.

۲- کارمزد معاملاتی اندک

کارمزد معاملات طلای فیزیکی معمولا حدود ۱ تا ۲ درصد است و این رقم در صندوق‌های طلا ۰٫۰۰۲۳ درصد است.

۳- فروش راحت

در خرید فیزیکی طلا، اگر زمانی به مبلغی کمتر از مبلغ یک سکه احتیاج داشته باشید به ناچار باید سکه خود را بفروشید اما در صندوق‌های طلا هر زمان احتیاج به پول نقد داشته باشید می‌توانید به اندازه نیاز خود واحدهای صندوق خود را بفروشید و قیمت هر واحد بسیار کمتر از قیمت یک سکه طلاست و در واقع مبلغی کمتر از ارزش یک سکه را نقد می‌کنید. علاوه بر این دردسرهای فروش حضوری طلا و کم شدن کارمزد ساخت و… را نیز ندارید. 

۴- امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک

با خرید واحدهای صندوق طلای زرین آگاه شما می‌توانید حتی با سرمایه کمتری از مبلغ مورد نیاز برای یک سکه طلا، در این بازار سرمایه‌گذاری کنید. قانونی در بازار بورس وجود دارد که بر اساس آن حداقل میزان سرمایه‌گذاری در بورس ۵۰۰ هزار تومان است اما در صورت داشتن کد معاملاتی از کارگزاری آگاه می‌توانید با مبالغی کمتر از این میزان نیز در پذیره‌نویسی این صندوق شرکت کنید.

۵- نقدشوندگی بالا

وجود بازارگردان نیز از دیگر مزیت‌های صندوق زرین آگاه است. رکن بازارگردان برای نقدشوندگی بسیار موثر است زیرا هنگامی که بازار به سمت خرید یا فروش یک‌طرفه می‌رود، بازارگردان می‌تواند با عرضه و تقاضای خود بازار را کنترل کند.

۶- مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

صندوق‌ طلا نیز مانند دیگر صندوق‌های موجود در بازار سرمایه به دست تیمی حرفه‌ای اداره می‌شود. در صندوق زرین آگاه، شرکت سبدگردان آگاه عهده‌دار این مسئولیت است. این تیم تاکنون با ارائه صندوق‌های متنوع توانسته بازده عالی و خدمات متنوعی را ارائه دهد.

«صندوق مشترک آگاه» پربازده‌ترین و یکی از قدیمی‌ترین صندوق‌های تاریخ بورس ایران که تحت مدیریت شرکت سبدگردان آگاه است. قدمت و بازدهی بیش از ۳۸۰۰۰ درصدی، این صندوق را به گران‌ترین صندوق در بازار سرمایه کشور تبدیل کرده است. این نشان از تسلط، دانش و تجربه در مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها دارد.

شما در صندوق طلای زرین آگاه، سرمایه خود را به دست متخصصان حرفه‌ای  بازار می‌سپارید. افرادی که می‌دانند در زمان رونق یا رکود بازار چگونه سرمایه‌تان را مدیریت کنند تا بالاترین سود نصیب شما شود.

۷- بازدهی بالا و متناسب با رشد طلا

قیمت‌گذاری سکه طلا به دو پارامتر نرخ دلار و قیمت انس طلای جهانی وابسته است، در نتیجه با سرمایه گذاری در این صندوق‌ها به صورت غیرمستقیم روی نرخ ارز و طلای جهانی سرمایه گذاری کرده‌اید و علاوه‌بر حفظ ارزش سرمایه خود را در مقابل نوسانات بازار و تورم؛ از سود سرمایه‌گذاری در یک بازار جذاب نیز بهره‌مند شده‌اید.

جمع بندی

در این مقاله از صندوق‌های طلا گفتیم و آن‌ها را جایگزین بسیار مناسبی برای خرید و فروش فیزیکی طلا عنوان کردیم. در این نوع سرمایه‌گذاری، ریسک سرقت و نگهداری و حمل طلا وجود ندارند. ضمن این که می‌‌توان با مبالغ کم نیز در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرد. صندوق جدید شرکت سبدگردان آگاه با نام زرین آگاه و نماد «مثقال»، ششمین صندوق طلای بازار سرمایه است که با هدف جذب سرمایه‌های خرد و کلان و تبدیل‌شان به طلا راه اندازی شده است.

شما می‌توانید از ۲۷ آذر الی ۱ دی ماه ۱۴۰۰ در صورت داشتن کد معاملاتی از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود در پذیره‌نویسی این صندوق شرکت و برای یک سرمایه‌گذاری سودمند اقدام کنید.

مقالات مرتبط

48 Comment
شایان ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
|

سلام،وقت بخیر
چون اسمش صندوقه،تا یه مدت نمیشه فروخت سهمو یا هر زمان بخوایم بعد از بازگشایی میتونیم بفروشیم؟

سعید ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
|

سلام این قرعه کشی ۷۰سکه فقط برای یک نفر هست یا برای هر فرد یه سکه تعلق میگیرد

ناصر ابرقوئی ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
|

سلام و عرض ادب
داشتم امروز ۲۸ آذر شروع میکردم به خرید صندوق طلای زرین آکاه که اعلام شد ظرفیت تکمیل است و دیگر امکان ندارد.
لطفا اگر میشود به مدیر سبد گردان آگاه یا مسوول مربوطه بگویید وقتی آگهی میدهید یا پیامک میزنید (SMS) سه کلمه را در پیامک ننوشتید ” …و ظرفیت محدود است. ” یا فایل PDF را پیوست یا لینک میکردید. همین . لطفا حتما به گوش مسوول اطلاع رسانی برسانید. در ضمن بدانید خیلی ناراحت شدم که بی خبرم گذاشتید و فکر میکردم تا اول دی میتوانم سرمایه بیشتری جمع آوری کنم و خرید صندوق کنم.
یک پوئن منفی در اطلاع رسانی برای کارگزاری آگاه . این انتقاد را لطفا منعکس فرمایید و اگر امکان دارد جوابش را علاوه براینجا به من ایمیل کنید.
ارادتمند : ابرقوئی

حمید ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
|

تو برنامه ایزی تریدر نمیزاره بخریم میگه وضعیت گروه اجازه این فعالیت را نمیدهد.
کجا میتونم پذیره نویسی انجام بدم؟

یونس ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
|

سلام خسته نباشید آیا وقتی در پذیره نویسی شرکت کردیم تا قبل از بازگشایی نمیتوانیم سهام مان را بفروشیم؟؟

علی ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
|

اگر بخواهم در این باره بیشتر مطالعه کنم و از ریسک های احتمالی با خبر شوم چه منبعی رو توصیه می کنید؟

جواد امامی ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
|

سلام. وقتتون به خیر
به طور تقریبی میشه بگین که چقدر طول میکشه که بازگشایی بشه؟
مثلا به طور حدودی سه ماه و…
میشه یه زمان تقریبی بگین؟

حمید ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
|

منظورتون چیه که مدام همراه با طلا میاورید؟ یعنی به ازای پولی که بابت خرید سهام میدیم همون اندازه به قیمت روز طلا برای ما طلا درنظر گرفته می شود و قیمت آن با قیمت طلا یک اندازه است یا اینکه ارزش آن کمتر از طلا نمی شود؟ یا اینکه صرفا صندوقی هست که خود سرمایه گذارها رو طلا سرمایه گذاری میکنند و ریسک سرمایه گذاری وجود دارد هیچ ربط مستقیمی به قیمت طلا ندارد؟

محمد ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
|

سلام.روز بازگشایی صندوق برچه اساسی مقدار سهام ما قیمت دارد.ما آلن خرید کنیم تا روز بازگشایی قیمت طلا در چه زمانی محاسبه میشود

زهرا ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
|

سلام چطور درقرعه کشی این صندوق بعد از خرید ثبت نام کنیم