خرید و فروش حقوقی نشانه چیست؟

مدت زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه
خرید و فروش حقوقی و معاملات کد به کد در آن

به اشتراک‌گذاری پست

عرضه و تقاضا فرآیندی است که سبب ایجاد تحرک در بازارهای مالی می‌شود. خرید و فروش در بازار نیز توسط این عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. عوامل متعددی بر عرضه و تقاضای بازار تأثیرگذار است. این عوامل می‌تواند در سطح کلان یا خرد باشد. یکی از مواردی که برخی از اوقات بر میزان عرضه و تقاضای بازار به خصوص در بازار بورس و سهام می‌تواند تأثیرگذار باشد، خرید و فروش حقوقی‌ است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

انواع سرمایه‌گذاران در بازار بورس

به طور کلی در بازار بورس، دو گروه اصلی سرمایه‌گذار وجود دارد که هر گروه می‌تواند به زیرگروه‌هایی متعددی تقسیم شود. این دو گروه اصلی، سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی هستند. سرمایه گذاران حقیقی افرادی هستند که در سطح خرد به معاملات سهام می‌پردازند. دوره سرمایه گذاری در بورس این افراد اغلب کوتاه‌مدت بوده و هدف سرمایه گذاری آن‌ها تنها کسب سود شخصی است. این افراد با سرمایه‌های خود وارد بازار می‌شوند و بر اساس اخبار و شایعات و برخی از تحلیل‌ها، سهام را انتخاب کرده و در آن‌ها سرمایه گذاری می‌کنند.

در مقابل، سرمایه گذاران حقوقی، نهادهای مالی فعال یا شرکت‌هایی هستند که در سطح کلان بازار، به معامله می‌پردازند. دوره سرمایه گذاری این اشخاص بلندمدت بوده و هدف آن‌ها علاوه بر کسب سود، تأثیرگذاری بر بازار و اقتصاد است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردانی، صندوق های سرمایه گذاری و … جزو اشخاص حقوقی بازار بورس هستند. به طور کلی دو دسته سرمایه‌گذار حقوقی در بازار سرمایه وجود دارد. شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ ها. اشخاص حقوقی به طور کلی سهامدار عمده یک شرکت هستند و خرید و فروش آن‌ها می‌تواند تأثیر به سزایی بر قیمت سهم داشته باشد.

بنابراین می‌توان گفت که رفتار سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی می‌تواند با هم متفاوت باشد. یکی از روش‌هایی شناسایی روند بازار و تحلیل سهام، آشنا شدن با رفتار حقوقی‌ها و پیگیری خرید و فروش آن‌ها است. برخی به این موضوع معتقدند که باید با خرید حقوقی، اقدام به خرید سهم کرد و با فروش حقوقی، آن را فروخت. اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که اهداف حقوقی‌ها در خرید و فروش می‌تواند بسیار متفاوت باشد و تنها با تکیه بر آن، نمی‌توان در بازار بورس سود کسب کرد و خرید و فروش حقوقی را مبنای انتخاب سهام و سرمایه گذاری قرار داد.

از اهداف سرمایه گذاری هلدینگ ها می‌توان حمایت از شرکت‌های زیرمجموعه خود را عنوان کرد. این شرکت‌ها فعالیت‌های گوناگونی دارند که سرمایه گذاری بخشی از فعالیت آن‌ها است. در مقابل عمده فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در بورس و سهام است و بیشتر نقدینگی آن‌ها درگیر معاملات است. بنابراین کسب سود از اهداف اصلی این دسته از اشخاص حقوقی است.

برای مشاهده میزان خرید یا فروش حقوقی‌ها در هر سهم می‌توان به صفحه سهم در سایت tsetmc.com مراجعه کرده و به مقادیر مشخص شده در کادر زیر توجه کرد:

خرید و فروش حقوقی سهام در tsetmc

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و فروش حقوقی بر روی سهام می‌توانید به قسمت دیده‌بان آگاه در سامانه معاملاتی آساتریدرآگاه مراجعه کنید:

سامانه معاملاتی آساتریدرآگاه

علت خرید و فروش حقوقی در بازار بورس

همان طور که گفتیم به دلیل این که سرمایه‌گذاران حقوقی سهامدار عمده یک شرکت هستند، نوع معامله آن‌ها می‌تواند بر قیمت سهم و حتی بر روند کلی بازار تأثیرگذار باشد. علت خرید یا فروش سهمی توسط حقوقی‌ها با سرمایه‌گذاران حقیقی متفاوت است. سرمایه‌گذاران حقوقی در صورتی سهمی را خریداری می‌کنند که یا از با ارزش بودن آن سهم اطلاع داشته باشند و یا اینکه تمایل به حمایت از سهم و بالا بردن قیمت آن داشته باشند. همچنین سهامدار حقوقی زمانی سهمی را می‌فروشد، که بخواهد سود کسب‌شده خود را شناسایی کند. فروش دستوری و اهداف خاص دیگر، جزو دلایل فروش سهم توسط حقوقی‌ها است. دستوری بودن فروش سهم بدین ترتیب است که ممکن است یک هلدینگ که سهامدار عمده است به شرکت‌های زیرمجموعه خود دستور فروش در سهمی را بدهد. این موضوع می‌تواند برای تأمین نقدینگی یا به طور کلی خروج از سهم باشد.

 ۱- خرید حقوقی در بورس

در صورتی که شخص حقوقی بخواهد از سهمی حمایت کند، می‌توان گفت که یکی از دلایل افزایش قیمت بوده و سیگنالی برای سایر افراد برای خرید است. در این صورت پیش‌بینی‌های امیدوارکننده‌ای درباره سهم وجود خواهد داشت. با این حال، این رخداد را نمی‌توان قطعی در نظر گرفت. گاهی اوقات نیز که قیمت سهام با نوسان بالا مواجه است، سهامدار عمده وارد می‌شود تا قیمت سهم را متعادل سازد.

۲- فروش حقوقی در بورس

اگر حقوقی قصد فروش سهمی را داشته باشد، با وجود دلایل متعدد برای فروش، به طور قطع نمی‌توان کاهش قیمت سهم را پیش‌بینی کرد. در برخی از مواقع، حقوقی فروش خود را به طور پله‌ای و با حجم کم انجام می‌دهد تا در روند کلی قیمت سهم مشکلی پیش نیاید. اما گاهی نیز ممکن است فروش به‌یک‌باره و با حجم بالا باشد که سبب ایجاد صف‌های فروش طولانی و سنگین شده و قیمت سهم با افت بسیاری مواجه شود. به طور کلی در زمان کاهش قیمت سهام، سرمایه‌گذاران حقوقی خریدار و در زمان افزایش قیمت، فروشنده هستند. بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که حقوقی‌ها تحت تأثیر روند کلی بازار نبوده و برخلاف آن عمل می‌کنند.

شرکت‌های حقوقی بر اساس اهداف و ریسک‌هایی که دارند، سالانه استراتژی سرمایه گذاری خود را مشخص کرده و بر اساس آن برنامه عمل می‌کنند. بنابراین این شرکت‌ها دارای گروه‌های تخصصی و حرفه‌ای در زمینه اقتصاد و مالی هستند تا بتوانند با بررسی کامل بازارهای داخلی و خارجی و عوامل تأثیرگذار، تصمیمات درستی اتخاذ کنند. تحلیل‌هایی که اشخاص حقوقی انجام می‌دهند به نوعی جزو اطلاعات نهانی آن‌ها محسوب شده و به شدت نسبت به افشای اطلاعات حساس هستند تا از بروز رانت در بازار جلوگیری شود. با بررسی عملکرد اشخاص حقوقی، می‌توان متوجه هدف اصلی آن‌ها شد و در جهت سرمایه گذاری، این موضوع را نیز مدنظر قرار داد.

انواع معاملات سرمایه‌گذاران حقوقی

با توجه به عمق کم بازار بورس تهران، رفتار حقوقی‌ها می‌تواند تأثیرات بلندمدتی بر قیمت سهام داشته باشد. این اتفاق به خصوص در زمان معاملات بلوکی بیشتر خود را نشان می‌دهد. معاملات بلوکی یا کد به کد، نوعی معامله سرمایه‌گذاران حقوقی است که در صورت آشنا نبودن به روند آن، معامله مشکوک به نظر خواهد رسید. دو نوع معامله بلوکی و کد به کد را در ادامه توضیح می‌دهیم.

۱- معاملات بلوکی

معاملات بلوکی معاملاتی است که در آن‌ها قوانین مربوط به محدودیت حجمی و قیمتی رعایت نمی‌شود. به عبارت دیگر در این معاملات، بخش زیادی از سهام یک شرکت با قیمت تعیین‌شده بین خریدار و فروشنده، خارج از بازار بورس یا فرابورس جابه‌جا می‌شود. هدف از انجام معاملات بلوکی، کاهش تأثیر معامله بر قیمت جاری سهم در بازار است.

معاملات بلوکی قوانین خاص خود را دارد، از جمله ساعات معامله و روش ثبت معامله. با انجام معاملات بلوکی احتمال تغییر مدیریت در شرکت وجود خواهد داشت و یا اینکه مدیریت فعلی شرکت تمایل به جمع‌آوری سهام شرکت داشته تا سبب رشد قیمت شود. در حالت کلی، پس از انجام معاملات بلوکی، سهامداران انتظار افزایش قیمت را دارند. زیرا به طور معمول قیمت معامله بلوکی از قیمت فعلی سهم بالاتر است. شرکت‌ها گاهی اوقات بلوک شرکت‌های زیرمجموعه خود را که زیان ده هستند، بدین ترتیب واگذار می‌کنند.

۲- معاملات کد به کد

معاملات کد به کد نوعی معامله است که در آن یک کد معاملاتی به طور هم‌زمان سفارش خرید و فروش را می‌گذارد. در واقع معامله کد به کد نوعی معامله صوری برای اثرگذاری بر قیمت سهم است. برای نمونه، زمانی که یک کد حقوقی سفارش خرید بر روی سهمی ثبت کرده و از طرف دیگر با کدهای حقیقی خود اقدام به ثبت سفارش فروش کند، می‌تواند قیمت سهم را به قیمت موردنظر خود نزدیک کند.

کلام آخر

عوامل متعددی سبب تغییر روند بازار و قیمت سهام در بورس می‌شوند. یکی از این عوامل را می‌توان خرید و فروش حقوقی‌ در نظر گرفت. شرکت‌ها و نهادهای مالی فعال در بازار بورس، اشخاص حقوقی هستند که تصمیمات و اقدامات آن‌ها می‌تواند بر قیمت سهام تأثیرگذار باشد. بنابراین مشاهده و بررسی تحرکات معاملاتی حقوقی‌ها می‌تواند یکی از روش‌های یافتن سهام مناسب باشد. سرمایه‌گذاران می‌توانند با بررسی عملکرد سهامداران حقوقی و نحوه خرید و فروش آن، در کنار سایر ابزارها مانند تحلیل بنیادی و تکنیکال، به فعالیت در بازار بورس اقدام کنند.

[views id=”11323″]

مقالات مرتبط

5 Comment
مهدی ملکی مقدم بروجردی ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
|

با سلام ، من پانصد میلیون تومان دارم برای دو سال میخواهم در بورس سرمایه‌گذاری کنم لطفاً اگر امکان دارد بفرمایید چه سهمی را بخرم

آرتمیس ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
|

مطالب آموزنده و کامل و در عین حال ساده بیان شده بود
ممنون از شما

مجيد ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
|

با سلام
وظیفه خودم دونستم از شما تشکر کنم و سال ١۴٠٠ سال بسیار خوبی برای همه ى مردم دنیا باشد

آموزش آنلاین ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
|

ممنون از مطالب خوبی که میذارید